Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Start Pagina Start Pagina nederlands Home page English Wat zijn hete lucht Motoren  What are Hot Air Engines Historie van 1783 tot 1985 deel 1 History from 1783 to 1985 Part 1 Historie van 1783 tot 1985 deel 2 History from 1783 to 1985 Part 2 Historie van 1783 tot 1985 deel 3 History from 1783 to 1985 Part 3 Historie van 1783 tot 1985 deel 4 History from 1783 to 1985 Part 4 Foto`s eigen werk  Photos of my work Nieuwe pagina 1 Nieuwe pagina 2 Nieuwe pagina 4 Nieuwe pagina 4.2 Nieuwe pagina 5 Nieuwe pagina 6 Nieuwe pagina 7 Nieuwe pagina 7.2 Nieuwe pagina 8 Nieuwe pagina 9 Nieuwe pagina 10 Nieuwe pagina 11 Nieuwe pagina 12 Nieuwe pagina 13 Nieuwe pagina 14 Nieuwe pagina 15 Nieuwe pagina 15.2 Nieuwe pagina 16 Nieuwe pagina 16.2 Nieuwe pagina 17 Nieuwe pagina 18 contact links en gastenboek contact links and guestbook Mijn werkplaats my workplace Nieuwe pagina 21 Nieuwe pagina 22 Nieuwe pagina 23 Nieuwe pagina 24 Nieuwe pagina 25 Nieuwe pagina 26 Nieuwe pagina 27 Nieuwe pagina 28 Nieuwe pagina 29 Nieuwe pagina 30 Nieuwe pagina 31 

Historie van 1783 tot 1985 deel 4

In 1942 ontwikkelde Philips een dubbelwerkende hetelucht motor, die groter en krachtiger was dan zijn voorgangers die tot nu waren ontwikkeld. Bij de watergekoelde machine bedroeg de druk in de krukas ruimte 10 bar. Deze luchtdruk werd verkregen door de inbouw van een luchtpomp, die door de krukas werd aangedreven. Bij een toerental van 1500 omw./min leverde de machine een capaciteit van 736 wat of 1 PK.

1 expansie ruimte 2 verdringer zuiger 3 verhitting 4 reegenerator 5 koeling 6 compressie ruimte 7 arbeids zuiger 8 zuigerstang 9 krukas behuizing 10 luchtpomp 11 wip of overbrengstang

Schematische voorstelling van een dubbelwerkende hetelucht motor van Philips 1942

Met onder staande uitvoering werden alle problemen met de olie als smering onderzocht

1 Brander 2 verhitting 3 expansie ruimte 4 reegenerator 5 waterkoeling 6 compressie ruimte

Schematische voorstelling van een arbeids model van philips 1948

In de jaren 80 had J.R.Senft in de USA het minder gebruikte Ringbom principe weer opgepakt, en hiervan een lage temperatuur Stirling motor gebouwd. Deze machine loopt reeds bij een temperatuur verschil van 5 K en bereikt een toerental van 300/min.Daar de werking en opbrengst nog zeer gering zijn, is men overtuigt dat in de toekomst, met moderne materialen de opbrengst wel verbeteren zou.

1 vliegwiel 2 krukschijf 3 krukstang 4 cilinder 5 aandrijf zuiger voor verdringer zuiger 6 koppelstuk 7 verdringer voering 8 verdringer 9 behuizing 10 arbeids zuiger

Schematische voorstelling van een lage druk hetelucht motor van J.R.Senft na model van Rinbom 1985