Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Start Pagina Start Pagina nederlands Home page English Wat zijn hete lucht Motoren  What are Hot Air Engines Historie van 1783 tot 1985 deel 1 History from 1783 to 1985 Part 1 Historie van 1783 tot 1985 deel 2 History from 1783 to 1985 Part 2 Historie van 1783 tot 1985 deel 3 History from 1783 to 1985 Part 3 Historie van 1783 tot 1985 deel 4 History from 1783 to 1985 Part 4 Foto`s eigen werk  Photos of my work Nieuwe pagina 1 Nieuwe pagina 2 Nieuwe pagina 4 Nieuwe pagina 4.2 Nieuwe pagina 5 Nieuwe pagina 6 Nieuwe pagina 7 Nieuwe pagina 7.2 Nieuwe pagina 8 Nieuwe pagina 9 Nieuwe pagina 10 Nieuwe pagina 11 Nieuwe pagina 12 Nieuwe pagina 13 Nieuwe pagina 14 Nieuwe pagina 15 Nieuwe pagina 15.2 Nieuwe pagina 16 Nieuwe pagina 16.2 Nieuwe pagina 17 Nieuwe pagina 18 contact links en gastenboek contact links and guestbook Mijn werkplaats my workplace Nieuwe pagina 21 Nieuwe pagina 22 Nieuwe pagina 23 Nieuwe pagina 24 Nieuwe pagina 25 Nieuwe pagina 26 Nieuwe pagina 27 Nieuwe pagina 28 Nieuwe pagina 29 Nieuwe pagina 30 Nieuwe pagina 31 

Historie van 1783 tot 1985 deel 3

Nog een uitvinding die in de verdere ontwikkeling van de hetelucht motor een rol speelde was die van Ossian Ringbom. Maar na de patent aanmelding in 1907 was er maar zeer weinig interesse in deze vinding, omdat de elektromotor was uitgevonden. Het Ringbom principe van de twee cilinder machine bestond uit een pneumatische sturing van de verdringer zuiger. Een groot voordeel was dat er maar een Krukas nodig is die over een drijfstang met de arbeid zuiger verbonden is. Aan de daardoor ontstane vrije plek op de krukas kon men een naar behoefte een aggregaat aandrijven.

1 zuigerstang 2 lucht inlaat 3 arbeid zuiger 4 koeler 5 arbeidstang voor de verdringer zuiger 6 rook afvoer aansluiting 7 verdringer zuiger 8 vuur ruimte 9 vuur plaat 10 krukas 11 vliegwiel

Schematische voorstelling van een hetelucht motor van O. Ringbom 1907

Zeer veel ontwikkelingsarbeid op het gebied van hetelucht motoren werd door de firma Philips in Eindhoven, Nederland, in de jaren 1983 tot 1979 gedaan. Daarnaast hielden ook andere grote firma`s, zoals Daimler - Bens. Ford, General Motors, Man, United Stirling Zweden en Volvo zich met diverse probeersels bezig. Gelijktijdig met deze ontwikkeling deden de Japanse concerns Aisin Seiki, Mitsubishi, Tokio Sanya en Toshito. Reeds voor de tweede wereld oorlog werd bij Philips een kleine hetelucht motor ontwikkeld als aggregaat, om stroom op te wekken omdat de toenmalige batterijen nog vrij zwaar en groot waren. Maar door de komst van de transistortechniek kwam deze ontwikkeling ook op de tocht te staan. Onder leiding van Dr. R.J.Meijer begon in 1953 bij Philips de ontwikkeling van een complete hetelucht motor. het doel was een concurrent bestendig aggregaat te bouwen, zonder de nadelen van de normale verbranding`s motor. Ondanks dat de aggregaten goed werkten, kregen ze problemen met de mechanische functie, zoals de smering en het uitwendige verhitting`s systeem. De opbrengst van dit aggregaat was niet bijzonder groot en men kreeg problemen met smeerolie in de arbeids ruimte.

1 zuiger stang 2 expansie zuiger 3 expansie ruimte 4 verhitting 5 reegenerator 6 koeling 7 compressie ruimte 8 compressie zuiger 9 krukas behuizing 10 krukas

Schematische voorstelling van een V- of L - type hetelucht motor van philips 1953