Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Start Pagina Start Pagina nederlands Home page English Wat zijn hete lucht Motoren  What are Hot Air Engines Historie van 1783 tot 1985 deel 1 History from 1783 to 1985 Part 1 Historie van 1783 tot 1985 deel 2 History from 1783 to 1985 Part 2 Historie van 1783 tot 1985 deel 3 History from 1783 to 1985 Part 3 Historie van 1783 tot 1985 deel 4 History from 1783 to 1985 Part 4 Foto`s eigen werk  Photos of my work Nieuwe pagina 1 Nieuwe pagina 2 Nieuwe pagina 4 Nieuwe pagina 4.2 Nieuwe pagina 5 Nieuwe pagina 6 Nieuwe pagina 7 Nieuwe pagina 7.2 Nieuwe pagina 8 Nieuwe pagina 9 Nieuwe pagina 10 Nieuwe pagina 11 Nieuwe pagina 12 Nieuwe pagina 13 Nieuwe pagina 14 Nieuwe pagina 15 Nieuwe pagina 15.2 Nieuwe pagina 16 Nieuwe pagina 16.2 Nieuwe pagina 17 Nieuwe pagina 18 contact links en gastenboek contact links and guestbook Mijn werkplaats my workplace Nieuwe pagina 21 Nieuwe pagina 22 Nieuwe pagina 23 Nieuwe pagina 24 Nieuwe pagina 25 Nieuwe pagina 26 Nieuwe pagina 27 Nieuwe pagina 28 Nieuwe pagina 29 Nieuwe pagina 30 Nieuwe pagina 31 

Historie van 1783 tot 1985 deel 2

Na de Amerikaanse Burgeroorlog begon Ericsson met proeven om zonne energie bruikbaar te maken. Al in 1875 had hij zeven zonnemotoren gebouwd, waarvan de eerste stoommachines en de volgende hetelucht machines waren. 5 jaar later bouwde Ericsson een zonnemotor voor een waterpomp, waar duizende exemplaren van verkocht zijn geworden. Ook Alexander K.Rider een Amerikaanse ingenieur, bouwde in het gesloten systeem van zijn heteluchtmotor een reegenerator in, en verbeterde daar mee zijn systeem behoorlijk. In tegenstelling met de generator van Ericsson was de constructie van Rider veel verder in de vooruitgang op het gebied van Thermodynamica. Na al hun ontwikkelingen op het gebied van de hetelucht machines besloten de beide uitvinders de firma Rider-Ericsson Engine co. op te richten, en met hun hetelucht machines bijna de hele Amerikaanse markt zouden voorzien. Na de dood van Ericsson in 1889 werd de productie door de firma Delamater Iron Works overgenomen. Pas in 1930 stopte de productie van hetelucht motoren, omdat er veel nieuwe en krachtigere motoren ontwikkeld werden. Naast een aantal gelijkwaardige ontwikkelingen in Frankrijk, gebruikte in Duitsland de uitvinder Wilhelm Lehmann in 1866 als eerste het principe van het gesloten systeem van de hetelucht motor. Als gevolg van het lage brandstof verbruik, vond de machine als aandrijf van waterpompen in Duitsland en delen van midden Europa een grote afzet. De machine woog 4,1 ton, en had een vermogen van 2 PK en een volume van 21 m3

1 verhitter 2 Koeler 3 vliegwiel 4 tegen krukas 5 hoofd krukas 6 koppelstang van arbeids zuiger 7 koppelstang van verdringer zuiger 8 drukstang van arbeids zuiger 9 drukstang van verdringer zuiger 10 wip of overbrengstang 11 Machine fundatie 12 machine behuizing

Schematische voorstelling van een hetelucht motor van W. Lehmann 1866