Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Start Pagina Start Pagina nederlands Home page English Wat zijn hete lucht Motoren  What are Hot Air Engines Historie van 1783 tot 1985 deel 1 History from 1783 to 1985 Part 1 Historie van 1783 tot 1985 deel 2 History from 1783 to 1985 Part 2 Historie van 1783 tot 1985 deel 3 History from 1783 to 1985 Part 3 Historie van 1783 tot 1985 deel 4 History from 1783 to 1985 Part 4 Foto`s eigen werk  Photos of my work Nieuwe pagina 1 Nieuwe pagina 2 Nieuwe pagina 4 Nieuwe pagina 4.2 Nieuwe pagina 5 Nieuwe pagina 6 Nieuwe pagina 7 Nieuwe pagina 7.2 Nieuwe pagina 8 Nieuwe pagina 9 Nieuwe pagina 10 Nieuwe pagina 11 Nieuwe pagina 12 Nieuwe pagina 13 Nieuwe pagina 14 Nieuwe pagina 15 Nieuwe pagina 15.2 Nieuwe pagina 16 Nieuwe pagina 16.2 Nieuwe pagina 17 Nieuwe pagina 18 contact links en gastenboek contact links and guestbook Mijn werkplaats my workplace Nieuwe pagina 21 Nieuwe pagina 22 Nieuwe pagina 23 Nieuwe pagina 24 Nieuwe pagina 25 Nieuwe pagina 26 Nieuwe pagina 27 Nieuwe pagina 28 Nieuwe pagina 29 Nieuwe pagina 30 Nieuwe pagina 31 

Historie van 1783 tot 1985 deel 1

Hete luchtmotoren gisteren vandaag en morgen Warmte voor het maken van bewegingen is een oeroude wensdroom van de mensheid. Wie nu eigenlijk de uitvinder en bouwer van de eerste heteluchtmotor was, is nu niet meer precies te zeggen. In het begin van negentienhonderd, hielden veel mensen zich bezig met het ontwikkelen van krachtmachine`s. In die tijd was het documentatie en patentwezen onderontwikkeld dat wil zeggen, het was praktisch niet aanwezig. Ook was er bijna geen ervaring`s uitwisseling met het buitenland aanwezig. Maar er mag aangenomen worden, dat in veel landen gelijktijdig en onafhankelijk van elkaar, gelijksoortige machine`s werden gebouwd. De eerste heteluchtballonvaart van Broeder Montgolfier in 1783 in Frankrijk, gaf de eerste aanzet tot de ontwikkeling van vliegapparaten. In 1807 kwam men tot de ontdekking dat een stoommachine voor vliegtuigen veel te groot en te zwaar was. Daarbij wees de engelse vliegpionier Sir George Cayley dat het volume van lucht bij verwarming groter en bij afkoeling kleiner werd. Deze ontdekking kon bij de gewinning van kinetische energie goed gebruikt worden. Sir George Cayley mag als grondleger en uitvinder van de eerste heteluchtmachine genoemd worden. Verder opbouwend met deze ontdekkingen begon de schotse pater Robert Stirling aan zijn machine te bouwen. Met de hulp van zijn broer James, kon na vele onderzoeken en uitprobeersel`s, in 1827 het eerste patent aangemeld worden. In tegenstelling met G.Cayley gebruikte de gebroeders Stirling twee cilinders, de ene cilinder werd wisselend verhit en afgekoeld, bij uitzetting van de lucht ontstond in de twee cilinder een zuiger verplaatsing. Van de beide zuigers werkt de ene als verdringer of stuur zuiger, en de andere als arbeid`s zuiger. Omdat de lucht in de beide cilinders niet wordt aan of afgevoerd wordt de bestaande lucht in de cilinders steeds weer opnieuw gebruikt. In 1826 was de Zweedse 23 jarige uitvinder Ingenieur John Ericsson naar Engeland uitgeweken, en begon te bouwen aan zijn Calorische machine met een kracht van 5 PK. Het was de zelfde machine als die van Stirling, ofschoon beide van andere standpunten uit begonnen, kwamen ze tot de zelfde resultaten. J.Ericsson bouwden ook nog een reegenerator in zijn machine, die de hete lucht langer liet werken voor dat deze weer werd gekoeld. In 1839 verhuisde Ericsson naar New York, om daar verder werken aan zijn heteluchtmachine`s. In beide landen werd hij bekent door zijn talrijke uitvindingen, als de stoommotor, de luchtdruk als hoofd werker, de scheepsschroef en de roterende kanonloop.Daarbij had Ericsson een levens grote interesse in Heteluchtmotoren. In 1855 lied Ericsson een heteluchtmachine patenteren waarbij twee zuigers in een cilinder zaten, bij deze machine beweegt de arbeid`s zuiger zich over de verdringer zuigerstang, en er is ook een tweede kruk op deze zuigerstang.En deze machine was een zogenaamde open machine, die iedere keer nieuwe lucht invoert en oude lucht uitvoert. Deze open machine zonder reegenerator die in 1855 werd aangemeld en in 1860 werd gebouwd. De grote vooruitgang van deze machine was, dat niet alleen de zuigers in een cilinder zaten, maar dat ook de brander en branderhuis een met de cilinder waren.

Schematische voorstelling van een hetelucht motor van J. Ericsson 1860

1 schoorsteen 2 ontluchting`s ventiel 3 drijfstang voor ontluchtings ventiel 4 vliegwiel 5 sturing voor lucht ventiel 6 krukas voor verdringer en arbeids zuiger 7 overbrenging van krukas naar verdringer 8 overbrenging van arbeids zuiger naar krukas 9 machine steun 10 machine fundatie 11 cilinder 12 branderhuis met brander